Om 4 uur 's morgens komt de loods aan boord, en rond 7 uur zijn we aangemeerd op de plek waar we op 22 december vertrokken: vlak bij de Erasmusbrug. Het adres is Wilhelminakade en we zien de shuttlebussen al klaar staan. Omdat we ons hadden opgegeven voor de laatste groep die van boord ging, konden we na het ontbijt nog even kijken hoe alle koffers in grote kratten van boord werden gehaald met een vorkheftruck die kennelijk te korte lepels had om die zware kratten goed te kunnen tillen:
Die bijna lege krat met de losse koffers ernaast was dus bijna in de Wilhelminahaven gevallen, als dat handige net niet onder die krat had gehangen! Ze moesten alle koffers uit het net vissen, daarna weer in de krat stapelen, en dan de hele krat naar een tent waar je je koffers tussen de honderden andere moest zoeken. Gelukkig hadden ze labels met kleurcodes en cijfers, maar het was toch even puzzelen. De andere kratten werden met veel moeite wel van boord gehaald zonder om te kiepen!
Op dag 17 hadden we allemaal een beoordelingsformulier gekregen waarop we konden aangeven hoe we over allerlei aspecten van de cruise dachten. Uiteraard hebben we de stewards van de hut en van de diningroom een 9 gegeven voor hun werk (de maximale score), maar verder hebben we wat meer genuanceerde cijfers gegeven. Er werd ook gevraagd waarom je deze cruise deed, je kon kiezen uit "andere culturen leren kennen" "rust en ontspanning" en nog een reden die me even is ontschoten. Wij hebben allebei rust en ontspanning aangekruist. Je kon aangeven of je nogmaals een cruise met de HAL wilde maken, daarop was alleen ja of nee mogelijk, niet misschien! Ik heb het voorlopig even op nee gehouden. Ook bij de vraag of je familie of vrienden zou aanbevelen om een cruise bij de HAL te boeken was er alleen die ja of nee mogelijkheid. Aangezien ik misschien wilde zeggen, heb ik er maar weer een nee van gemaakt. Er werd zelfs gevraagd wat je inkomen was, ingedeeld in een stuk of 10 categorieën, maar ook daar waren ze de n.v.t. (oftewel niets mee te maken) vergeten. Die rubriek heb ik dus maar overgeslagen. Het formulier hebben we in de daarvoor bestemde bus gestopt. In het brievenvakje naast de deur van de hut lagen op de ochtend van de ontscheping de rekeningen van de wijn, internet, excursies, etc. Een vast bedrag van $ 11,50 per persoon per dag was ook ingehouden, dat werd gebruikt als een fooienpot, en werd volgens een bepaalde formule tussen hut-stewards en diningroom stewards verdeeld. Als je het niet eens was met die bedragen kon je daar tegen protesteren, maar dat hebben we maar niet gedaan.
De tocht van de Wilhelminakade naar de parkeerplaats van de auto bij het SS Rotterdam ging vlot met de shuttlebus, en na het tonen van je instapformulier van het MS Rotterdam kreeg je korting op het parkeertarief, zodat het parkeren volgens de folders € 13 per dag kostte. Uiteindelijk hebben wij minder betaald dan 18 x € 13, maar daar hebben we niet over geklaagd (nog even het bonnetje nagekeken: ze rekenden maar 17 dagen en € 10 per dag). En om 10.30 uur reden we onze oprit weer op in Breda.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten