maandag 28 maart 2011

Lezing over de 2e Wereldoorlog

In de klas van onze kleinzoon Casper doen ze momenteel een project over de 2e Wereldoorlog. Aan mij was gevraagd of ik er iets over kon vertellen in de klas. Ik heb die oorlog wel niet meegemaakt, maar ik heb wel altijd veel verhalen van mijn vader gehoord, die in die oorlog tussen de 21 en 26 jaar was, en wegens het verspreiden van illegale krantjes was opgepakt door de Duitsers, in Amsterdam in de Euterpestraat verhoord (begin 1943). Na een paar maanden is hij overgebracht naar het "Oranjehotel" in Scheveningen waar hij tot januari 1944 heeft gevangengezeten. Toen is hij vrijgelaten, maar omdat hij had gelezen dat hij weer in het opsporingsregister van de Duitsers stond, is hij ondergedoken bij een tante van mijn moeder in het Land van Altena. Daar hebben de Duitsers hem eind 1944 weer opgepakt en overgebracht naar Gorinchem, waar hij eind januari 1945 heeft kunnen ontsnappen. Hij is toen vanuit Sliedrecht met een klein roeibootje naar Lage Zwaluwe gevlucht, waar hij begin februari 1945 aankwam.

Ik had er een Powerpoint presentatie van gemaakt met veel details over de gevangenis zoals wat ze te eten kregen, hoe het WC systeem werkte (met zijn drieën in een cel met 1 ton, zonder doorspoelmogelijkheden). Voor de leerlingen waren dat interessante zaken, ze zijn allemaal ongeveer 8 jaar oud. Dit was de inhoud:


En over de WC had ik dit opgeschreven:

vooral de meisjes vonden het maar vies!

Er waren heel veel vragen, dus mijn praatje kon precies in het toegemeten uur worden gepast. Na afloop applaus en een doosje chocolade voor mij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten