woensdag 2 maart 2011

'Mag je eindelijk harder rijden, gaat de benzineprijs omhoog'

In een artikel in de Volkskrant van 2 maart 2011 stond een artikel over de invoering van de (zinloze en gevaarlijke) verhoging van de maximum snelheid op de Afsluitdijk naar 130 km/uur. Mijn oud collega en KMA jaargenoot wordt ook aangehaald:

Gepensioneerd straaljagerpiloot Ton Henni haalt zijn schouders op over de 130 - en niet alleen omdat zelfs de geluidsbarrière geen geheimen voor hem heeft. Als vrijwilliger regelt hij de rondleidingen door het Kazemattenmuseum in Kornwerderzand, de beroemde bunkerlinie die de Duitsers in mei 1940 bij de Slag om de Afsluitdijk niet konden innemen.

De verhoging van de snelheidslimiet zegt Henni niets, omdat het museum sinds kort niet meer te bereiken is met de auto. Het een heeft niets met het ander te maken, maar toch! De afslag via de sluizen is geblokkeerd met een hek en opzichtig geplaatste Verboden Toegangbordjes.

Het is nu te voet vier trappen op en af en onder de brug door zigzaggen - 4 keer 27 treden = 108 treden. 'Hoe moet dat met mensen die slecht ter been zijn, of in een rolstoel zitten?' Ze racen in het vervolg met 130 voorbij, wil hij maar zeggen.

In het TV programma EditieNL hadden ze gisteren een idioot met een lasergun op een viaduct van de Afsluitdijk gezet, die met gestoorde commentaren de snelheid van de langsrijdende auto's stond te meten. Zo van: "104, dat kan harder..!", "108, dat schiet ook niet op", "ja een bumperklever, moet je maar niet met 110 op de linkerbaan komen". Wat een klungel! Misschien weet dat jongetje niet dat maximumsnelheden betekenen dat je daar niet harder mag dan 130 km/uur, maar niet dat je altijd 130 moet rijden. Toen wij in Tasmanië op vakantie waren, vielen mij de bordjes op die onder de maximum snelheidsaanduiding van 110 km/uur waren geplaatst: "It's the limit, not a challenge!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten