zondag 30 juni 2013

Stamboomonderzoek

We zijn al een flinke tijd bezig met stamboomonderzoek, maar onlangs heb ik een bron gevonden, die al heel lang bestaat: de website van de Mormonen. Ik had er al eens eerder rondgekeken, maar ik heb nu het systeem van de door die Mormonen gefotografeerde geboorte-, huwelijks- en overlijdensaktes helemaal doorgrond. Op de website familysearch.org staan diverse zoekmogelijkheden, maar als je echt in die aktes wil kijken, moet je naar https://familysearch.org/search en dan onder aan de bladzijde klikken op "Continental Europe" en dan op de volgende bladzijde aan de linkerkant op "Nederland". Dan krijg je op dit moment 31 archieven, voornamelijk de burgerlijke stand van alle provincies, maar ook van b.v. "Army Service Records", en kerkarchieven.


Het zijn foto's van de aktes, en ze zijn per soort akte (b.v. geboorteaktes) gegroepeerd per jaar of een aantal jaren. Een voorbeeld is hier te zien:

 Als je dan b.v. op Hooge en Lage Zwaluwe klikt, kom je hier terecht:

Ik was geïnteresseerd in de huwelijksbijlagen van mijn overgrootouders uit 1885, dus ik dacht dat die niet waren gefotografeerd: het gaat namelijk van 1883-1884 naar 1902, dus 1885 zat er niet tussen. Het blijkt echter dat in de foto's van 1883-1884 2832 foto's zitten, dus dat leek mij voor een gemeente als Hooge en lage Zwaluwe wat veel voor 2 jaren. Het blijkt dat er veel meer in zit, alleen het begint met 1883-1884:


Dus na enig zoeken kwam ik op de huwelijksbijlagen van mijn overgrootvader terecht bij deze foto's. Ik wist dat het om huwelijksakte nr.  14 van 1885 ging, en met enig heen- en weer springen tussen de foto's kom je vrij snel op de juiste plek.


Er waren o.a. kopieën van de geboorteaktes van de bruid en bruidegom bij en een verklaring van vrijstelling bij de Nationale Militie van de bruidegom:





Het grote voordeel van de website van de Mormonen is dat je al deze aktes gratis kunt downloaden en/of printen, terwijl sommige archieven in Nederland € 5 per kopie vragen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten