maandag 29 oktober 2012

Overgestapt op Windows 8

Op de nieuwste laptop (van juni 2012) heb ik vandaag Windows 8 geïnstalleerd. Dankzij het "upgrade offer" voor nieuwe PC's (aangeschaft tussen 2 juni 2012 en 31 januari 2013) kostte die upgrade maar € 14,99. Nadeel voor sommigen zal zijn dat je alleen met creditcard of Paypal kunt betalen. Gisteren eerst maar even een backup gemaakt van alle bestanden, want je weet maar nooit of er iets fout gaat. Zo rond 8.15 uur begonnen met de installatie, en via de upgrade assistent gaat dat probleemloos. Het gaat bij dat upgrade offer om de versie Windows 8 Pro, die heeft wat extra grapjes, waaronder Bitlocker, waarmee je alle gegevens op de harde schijf kunt versleutelen en ook een extern Bureaublad om de pc op afstand te kunnen bedienen.
Het geheel nam toch meer dan een uur in beslag, maar nu staat het nieuwe startscherm in volle glorie in beeld. Ik heb de eerste app van de voorgeïnstalleerde apps al verwijderd: de app sport! Het zal mij worst wezen of de Chicago Bears vanavond tegen iemand anders gaat spelen en wat de uitslag van allerlei andere wedstrijden is. Dus toedeledokie voor die app., maar nu nog even een andere app daarvoor in de plaats zetten, want het lijkt nu net een gebit met een ontbrekende tand. Wat me ook niet zo bevalt, zijn b.v. alle foto's die in de tegel "foto's" langskomen, of alle Facebookvrienden, e-mail contacten etc. in de tegel "personen". Even kijken hoe ik dat weer kan afzetten, want dat is erg onrustig. Wat wel handig is, is de aankondiging van nieuwe mailtjes in de tegel "e-mail". Ik mis wel een klokje in beeld, dat is nu juist wel handig. Die zal ik maar op de plek van de sport-tegel zetten. Ik zal even een schermafbeelding maken (met de Windows toets + PrintScreen) en die invoegen:

Je ziet dus in de agenda wel dat het 29 oktober is, maar er staat geen tijd bij! Rechts staan wat oude toepassingen, die je wel meteen vanaf dit punt kunt starten, en als je terug wilt naar het oude bureaublad, neem je de tegel linksonder. Je ziet ook het gat in de tegels waar de sport tegel is weggegooid.

Ik ga maar eens wat experimenteren met de instellingen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten