Van het kabinet mogen we binnenkort 130 km/uur rijden op bepaalde trajecten in ons overvolle Nederland. Afgezien van de milieueffecten en de hogere brandstofkosten is er door het verhogen van de maximumsnelheid ook een grotere kans op ongevallen, want de maximumsnelheid van het vrachtverkeer blijft zoals die is, en een groter verschil geeft de bijbehorende grotere kans op problemen. Gisteren maakte de minister van Infrastructuur en Milieu bekend dat er per 1 maart een proef begint op de A7 tussen Wognum en knooppunt Zurich.
Een afstand van 30 kilometer waar de automobilist een kwartier over doet als hij 120 kilometer per uur rijdt. Als er dan straks 130 kilometer gereden mag worden doe je er 13 minuten en 51 seconden over.
Een tijdswinst van 69 seconden.
Per 1 mei volgen nog drie trajecten waar harder gereden mag worden.
Zoals bij Frits Spits vanmiddag werd gezegd in de Tweespraak: Ingrid zal wel zeggen: Zo Henk, jij bent vroeg!
En het 2e Kamerlid Charlie Ap(e)troot van de VVD maar blaten op TV hoe geweldig deze maatregel is. 59 seconden meer tijd om mevrouw Ap(e)troot te beminnen (vrij naar diezelfde Tweespraak!). Maar als hij zijn mond eens een tijdje dichthield, zou de CO2 uitstoot in Nederland ook al een stuk verminderen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten